ZAGADNIENIA EGZAMINACYJNE NA EGZAMIN DYPLOMOWY
DLA KIERUNKU PEDAGOGIKA (rok naboru 2018/2019)
-
PRZEDMIOTY PODSTAWOWE
a) Podstawy pedagogiki
-
Co stanowi przedmiot badań pedagogiki jako nauki teoretycznej, praktycznej i empirycznej?
-
Metody i techniki zbierania danych w empirycznych badaniach pedagogicznych.
-
System podstawowych pojęć pedagogiki.
-
Założenia pedagogiki naturalistycznej.
-
Założenia pedagogiki psychologicznej.
-
Założenia pedagogiki socjologicznej.
-
Założenia pedagogiki kultury.
b) Teoretyczne podstawy wychowania
-
Definicje wychowania ze względu na jego charakter, funkcje i znaczenie w życiu człowieka
-
Cele wychowania. Kontrowersje wokół celów wychowania.
-
Idea podmiotowości w wychowaniu.
-
Proces samowychowania – istota, struktura, właściwości.
-
Wychowanie a socjalizacja - pojęcia, istotne różnice.
-
Pedagogika niedyrektywna, pedagogika Gestalt, pedagogika radyklanego humanizmu – porównanie
-
Pedagogika ponowoczesności/ postmodernizmu – charakterystyka
c) Podstawy dydaktyki ogólnej
-
Dokonaj charakterystyki ogniw procesu kształcenia
-
Omów zasady dydaktyczne (wg wybranego przez siebie autora)
-
Scharakteryzuj tradycyjne i współczesne teorie doboru i układu treści kształcenia
-
Przedstaw metody nauczania i dokonaj ich charakterystyki
-
Omów formy organizacyjne procesu kształcenia
-
Przedstaw rolę środków dydaktycznych
-
Dokonaj charakterystyki przyczyn trudności i niepowodzeń szkolnych
d) Socjologia wychowania
-
Proces socjalizacji, pojęcie, rodzaje.
-
Pojęcie i funkcje rodziny.
-
Przemiany współczesnej rodziny i ich determinanty.
-
Relacje między wychowaniem a nauczaniem.
-
Ukryty program w funkcjonowaniu szkoły.
e) Pedagogika społeczna
-
Przedmiot i zadania pedagogiki społecznej; nowe wyzwania wobec potrzeb społecznych.
-
Prekursorzy zachodniej i rodzimej pedagogiki społecznej.
-
Koncepcje środowiska w pedagogice społecznej; koncepcja kręgów środowiskowych.
-
Elementarne środowiska wychowawcze w polskiej pedagogice społecznej.
-
Metody pracy w pedagogice społecznej.
-
.Diagnozowanie w pedagogice społecznej; elementarne zasady metodologiczne; diagnoza rozwinięta.
-
Koncepcja wsparcia społecznego i "spirali życzliwości - od wsparcia do samodzielności"; rodzaje wsparcia.
2. PRZEDMIOTY ZWIĄZANE ZE SPECJALNOŚCIĄ:
Dla specjalności: Pedagogika resocjalizacyjna i Terapia Pedagogiczna
a) Patologie społeczne
-
Wymień i scharakteryzuj rodzaje przemocy.
-
Wyjaśnij mechanizm powstawania podkultur dewiacyjnych(przestępczych).
-
Podaj definicję i wymień wskaźniki nieprzystosowania społecznego.
-
Wymień przejawy i podaj przyczyny agresji i autoagresji.
-
Pojęcia patologia społeczna, wiktymologia, suicydologia. Podaj przykładowe zjawiska wchodzące w ich zakres.
b) Psychologia penitencjarna
-
Psychologiczne znaczenie rodziny w procesie resocjalizacji.
-
Sposoby przystosowania się człowieka do warunków więziennych.
-
Charakterystyka przyczyn i sposobów rozumienia zjawiska frustracji.
-
Omów znaczenie oddziaływań terapeutycznych na skazanych.
-
Przedstaw rodzaje i etapy diagnozy resocjalizacyjnej
c) Współczesne koncepcje i systemy resocjalizacji
-
Zdefiniuj pojęcie resocjalizacji oraz resocjalizacji jako bloku systemowego ?
-
Wymień i omów środki oraz formy oddziaływań w resocjalizacji.
-
Jakie kryteria należy stosować przy ocenie efektywności resocjalizacyjnej ?
-
Wymień typy i rodzaje zakładów karnych. Omów systemy odbywania kary.
-
Omów potrzebę współpracy z rodziną w procesie resocjalizacji.
-
Przedstaw podstawowe instytucje resocjalizacyjne. Scharakteryzuj jedną z nich.
Dla specjalności : Wychowanie Przedszkolne i Edukacja Wczesnoszkolna oraz Terapia Pedagogiczna
a) Psychologia rozwoju człowieka – fazy początkowe
-
Rozwój mowy.
-
Rozwój fizyczny i motoryczny.
-
Rozwój inteligencji wg Piageta.
-
Rozwój moralny wg Kolberga i Piageta.
-
Rozwój psychospołeczny wg Eriksona.
-
Zabawa i rysunek w rozwoju dziecka.
-
Dojrzałość szkolna.
-
Przyczyny i fazy niepowodzeń szkolnych.
b) Metodyka pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej
-
Rodzaje i funkcje zabaw (wg wybranego kryterium), przykładowe propozycje działań.
-
Zadania i rola nauczyciela przedszkola w kontekście zalecanych warunków realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego
-
Zadania i rola nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w kontekście zalecanych warunków realizacji podstawy programowej edukacji wczesnoszkolnej
-
Podział metod i form pracy w pedagogice przedszkolnej wg Marii Kwiatowskiej- krótka charakterystyka
-
Podział metod i form pracy w edukacji wczesnoszkolnej wg wybranego autora - krótka charakterystyka
-
Formy organizacyjne pracy w przedszkolu .
-
Formy organizacyjne pracy w edukacji wczesnoszkolnej.
-
Organizacja przestrzeni edukacyjnej i wykorzystanie środków dydaktycznych w przedszkolu oraz w klasach I-III.
Dla specjalności : Doradztwo zawodowe i Personalne oraz Terapia Pedagogiczna
a) Metodyka doradztwa zawodowego i personalnego
-
Wymień metody pracy doradcy zawodowego z klientem indywidualnym.
-
Przedstaw etapy procesu poradnictwa indywidualnego wg B. Wojtasik.
-
Wymień i krótko scharakteryzuj pięć metod pracy grupowej w poradnictwie zawodowym.
b) Zawodoznawstwo
-
Proszę podać główne cele i zadania zawodoznawstwa.
-
Jaka jest rola informacji zawodowej w zawodoznawstwie ?
-
Charakteryzuj Klasyfikację Zawodów i Specjalności.
c) Rynek pracy – określanie ścieżki kariery
-
Jakie czynniki kształtują rynek pracy?
-
Na czym polega planowanie kariery zawodowej?
-
Scharakteryzuj Networking jako sposób budowania marki osobistej i rozwój kariery zawodowej.
-
Scharakteryzuj Coaching kariery.
-
Czynniki warunkujące rozwój zawodowy.
d) Diagnostyka w doradztwie zawodowym i personalnym
-
Definicja pojęcia diagnozy w kontekście doradztwa zawodowego.
-
14.Proszę wymienić rodzaje diagnoz.
-
15.Wymień metody i techniki diagnostyczne w doradztwie zawodowym.
-
16.Wymień i scharakteryzuj różnice w celach diagnostycznych w doradztwie zawodowy i personalnym.
e) Teoretyczne podstawy doradztwa zawodowego i personalnego
-
Podstawowa definicja doradztwa zawodowego i doradcy zawodowego.
-
Rola doradcy zawodowego.
-
Scharakteryzuj modele działalności doradcy zawodowego.
-
Scharakteryuj modele poradnictwa zawodowego.
-
Jakie są zasady udzielania poradnictwa zawodowego i informacji zawodowej?
-
Krótko scharakteryzuj poradnictwo indywidualne i grupowe.