X
W ramach naszego serwisu internetowego stosujemy pliki cookies. Używamy cookies, żeby zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy korzystają z witryny i dostosować ją tak, aby korzystanie z niej było dla nich przyjemniejsze i ciekawsze. Stosujemy cookies także w celach statystycznych. W każdej chwili mogą Państwo zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies w ustawieniach przeglądarki. Korzystanie z naszego internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. ZAMKNIJ

Zagadnienia egzaminacyjne na egzamin dyplomowy - Pedagogika

ZAGADNIENIA EGZAMINACYJNE NA EGZAMIN DYPLOMOWY

 DLA KIERUNKU PEDAGOGIKA (rok naboru 2018/2019)

 

 

  1. PRZEDMIOTY PODSTAWOWE

 

a) Podstawy pedagogiki

  1. Co stanowi przedmiot badań pedagogiki jako nauki teoretycznej, praktycznej i empirycznej?
  2. Metody i techniki zbierania danych w empirycznych badaniach pedagogicznych.
  3. System podstawowych pojęć pedagogiki.
  4. Założenia pedagogiki naturalistycznej.
  5. Założenia pedagogiki psychologicznej.
  6. Założenia pedagogiki socjologicznej.
  7. Założenia pedagogiki kultury.

 

b) Teoretyczne podstawy wychowania

  1. Definicje wychowania ze względu na jego charakter, funkcje i znaczenie w życiu człowieka
  2. Cele wychowania. Kontrowersje wokół celów wychowania.
  3. Idea podmiotowości w wychowaniu.
  4. Proces samowychowania – istota, struktura, właściwości.
  5. Wychowanie a socjalizacja - pojęcia, istotne różnice.
  6. Pedagogika niedyrektywna, pedagogika Gestalt, pedagogika radyklanego humanizmu – porównanie
  7. Pedagogika ponowoczesności/ postmodernizmu – charakterystyka  

 

c) Podstawy dydaktyki ogólnej

  1. Dokonaj charakterystyki ogniw procesu kształcenia
  2. Omów zasady dydaktyczne (wg wybranego przez siebie autora)
  1. Scharakteryzuj tradycyjne i współczesne teorie doboru i układu treści kształcenia
  2. Przedstaw metody nauczania i dokonaj ich charakterystyki
  3. Omów formy organizacyjne procesu kształcenia
  4. Przedstaw rolę środków dydaktycznych
  5. Dokonaj charakterystyki przyczyn trudności i niepowodzeń szkolnych

 

d) Socjologia wychowania   

  1. Proces socjalizacji, pojęcie, rodzaje.
  2. Pojęcie i funkcje rodziny.
  3. Przemiany współczesnej rodziny i ich determinanty.
  4. Relacje między wychowaniem a nauczaniem.
  5. Ukryty program w funkcjonowaniu szkoły.

 

e) Pedagogika społeczna   

  1. Przedmiot i zadania pedagogiki społecznej; nowe wyzwania wobec potrzeb społecznych.
  2. Prekursorzy zachodniej i rodzimej pedagogiki społecznej.
  3. Koncepcje środowiska w pedagogice społecznej; koncepcja kręgów środowiskowych.
  4. Elementarne środowiska wychowawcze w polskiej pedagogice społecznej.
  5. Metody pracy w pedagogice społecznej.
  6. .Diagnozowanie w pedagogice społecznej; elementarne zasady metodologiczne; diagnoza rozwinięta.
  7. Koncepcja wsparcia społecznego i "spirali życzliwości - od wsparcia do samodzielności"; rodzaje wsparcia.

 

 

2. PRZEDMIOTY ZWIĄZANE ZE SPECJALNOŚCIĄ:

 

Dla specjalności: Pedagogika resocjalizacyjna i Terapia Pedagogiczna

a) Patologie społeczne

  1. Wymień i scharakteryzuj rodzaje przemocy.
  2. Wyjaśnij mechanizm powstawania podkultur dewiacyjnych(przestępczych).
  3. Podaj definicję i wymień wskaźniki nieprzystosowania społecznego.
  4. Wymień przejawy i podaj przyczyny agresji i autoagresji.
  5. Pojęcia patologia społeczna, wiktymologia, suicydologia. Podaj przykładowe zjawiska wchodzące w ich zakres.

 

b) Psychologia penitencjarna

  1. Psychologiczne znaczenie rodziny w procesie resocjalizacji.
  2. Sposoby przystosowania się człowieka do warunków więziennych.
  3. Charakterystyka przyczyn i sposobów rozumienia zjawiska frustracji.
  4. Omów znaczenie oddziaływań terapeutycznych na skazanych.
  5. Przedstaw rodzaje i etapy diagnozy resocjalizacyjnej

 

c) Współczesne koncepcje i systemy resocjalizacji

  1. Zdefiniuj  pojęcie resocjalizacji oraz resocjalizacji jako bloku systemowego ?
  2. Wymień i omów  środki oraz formy oddziaływań w resocjalizacji.
  3. Jakie kryteria należy stosować przy ocenie efektywności resocjalizacyjnej ?
  4. Wymień typy i rodzaje zakładów karnych. Omów systemy odbywania kary.
  5. Omów potrzebę współpracy z rodziną w procesie resocjalizacji.
  6. Przedstaw podstawowe instytucje resocjalizacyjne. Scharakteryzuj jedną z nich.

 

 

Dla specjalności : Wychowanie Przedszkolne i Edukacja Wczesnoszkolna oraz Terapia Pedagogiczna

a) Psychologia rozwoju człowieka – fazy początkowe

  1. Rozwój mowy.
  2. Rozwój fizyczny i motoryczny.
  3. Rozwój inteligencji wg Piageta.
  4. Rozwój moralny wg Kolberga i Piageta.
  5. Rozwój psychospołeczny wg Eriksona.
  6. Zabawa i rysunek w rozwoju dziecka.
  7. Dojrzałość szkolna.
  8. Przyczyny i fazy niepowodzeń szkolnych.

 

b) Metodyka pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej

  1. Rodzaje i funkcje zabaw (wg wybranego kryterium), przykładowe propozycje działań.
  2. Zadania i rola nauczyciela przedszkola w kontekście zalecanych  warunków realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego
  3. Zadania i rola nauczyciela  edukacji wczesnoszkolnej w kontekście zalecanych  warunków realizacji podstawy programowej edukacji wczesnoszkolnej
  4. Podział metod i form pracy w pedagogice przedszkolnej wg Marii Kwiatowskiej- krótka charakterystyka
  5. Podział metod i form pracy w edukacji wczesnoszkolnej wg wybranego autora - krótka charakterystyka
  6. Formy organizacyjne pracy w przedszkolu .
  7. Formy organizacyjne pracy w edukacji wczesnoszkolnej.
  8. Organizacja przestrzeni edukacyjnej i wykorzystanie środków dydaktycznych w przedszkolu oraz w klasach I-III.

 

 

Dla specjalności : Doradztwo zawodowe i Personalne oraz Terapia Pedagogiczna

a) Metodyka doradztwa zawodowego i personalnego

  1. Wymień metody pracy doradcy zawodowego z klientem indywidualnym.
  2. Przedstaw etapy procesu poradnictwa indywidualnego wg B. Wojtasik.
  3. Wymień i krótko scharakteryzuj pięć metod pracy grupowej w poradnictwie zawodowym.

 

b) Zawodoznawstwo

  1. Proszę podać główne cele i zadania zawodoznawstwa.
  2. Jaka jest rola informacji zawodowej w zawodoznawstwie ?
  3. Charakteryzuj Klasyfikację Zawodów i Specjalności.

 

c) Rynek pracy – określanie ścieżki kariery

  1. Jakie czynniki kształtują rynek pracy?
  2. Na czym polega planowanie kariery zawodowej?
  3. Scharakteryzuj Networking jako sposób budowania marki osobistej i rozwój kariery zawodowej.
  4. Scharakteryzuj Coaching kariery.
  5. Czynniki warunkujące rozwój zawodowy.

 

d) Diagnostyka w doradztwie zawodowym i personalnym

  1. Definicja pojęcia diagnozy w kontekście doradztwa zawodowego.
  2. 14.Proszę wymienić rodzaje diagnoz.
  3. 15.Wymień metody i techniki diagnostyczne w doradztwie zawodowym.
  4. 16.Wymień i scharakteryzuj różnice w celach diagnostycznych w doradztwie zawodowy i personalnym.

 

e) Teoretyczne podstawy doradztwa zawodowego i personalnego

  1. Podstawowa definicja doradztwa zawodowego i doradcy zawodowego.
  2. Rola doradcy zawodowego.
  3. Scharakteryzuj modele działalności doradcy zawodowego.
  4. Scharakteryuj modele poradnictwa zawodowego.
  5. Jakie są zasady udzielania poradnictwa zawodowego i informacji zawodowej?
  6. Krótko scharakteryzuj poradnictwo indywidualne i grupowe.