X
W ramach naszego serwisu internetowego stosujemy pliki cookies. Używamy cookies, żeby zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy korzystają z witryny i dostosować ją tak, aby korzystanie z niej było dla nich przyjemniejsze i ciekawsze. Stosujemy cookies także w celach statystycznych. W każdej chwili mogą Państwo zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies w ustawieniach przeglądarki. Korzystanie z naszego internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. ZAMKNIJ

Zagadnienia egzaminacyjne na egzamin dyplomowy Pedagogika

ZAGADNIENIA EGZAMINACYJNE NA EGZAMIN DYPLOMOWY DLA KIERUNKU PEDAGOGIKA
rok naboru 2017-2018

1. PRZEDMIOTY PODSTAWOWE

a) Podstawy pedagogiki
1. Co stanowi przedmiot badań pedagogiki jako nauki teoretycznej, praktycznej i empirycznej?
2. Metody i techniki zbierania danych w empirycznych badaniach pedagogicznych.
3. System podstawowych pojęć pedagogiki.
4. Założenia pedagogiki naturalistycznej.
5. Założenia pedagogiki psychologicznej.
6. Założenia pedagogiki socjologicznej.
7. Założenia pedagogiki kultury.

b) Teoretyczne podstawy wychowania
1. Kompetencje współczesnego wychowawcy.
2. Cele wychowania. Kontrowersje wokół celów wychowania.
3. Idea podmiotowości w wychowaniu.
4. Proces samowychowania – istota, struktura, właściwości.
5. Metody wychowania, ich charakterystyka.
6. Zasady wychowania.
7. Formy, techniki i środki wychowania.

c) Podstawy dydaktyki ogólnej
1. Dokonaj charakterystyki ogniw procesu kształcenia
2. Omów zasady dydaktyczne (wg wybranego przez siebie autora)
3. Scharakteryzuj tradycyjne i współczesne teorie doboru i układu treści kształcenia
4. Przedstaw metody nauczania i dokonaj ich charakterystyki
5. Omów formy organizacyjne procesu kształcenia
6. Przedstaw rolę środków dydaktycznych
7. Dokonaj charakterystyki przyczyn trudności i niepowodzeń szkolnych

d) Socjologia wychowania  
1. Proces socjalizacji.
2. Pojęcie i funkcje rodziny.
3. Przemiany współczesnej rodziny.
4. Relacje między wychowaniem a nauczaniem.
5. Ukryty program w funkcjonowaniu szkoły.
6. Strategie nauczycielskie i uczniowskie wobec programów szkolnych.

e) Pedagogika społeczna   
1. Przedmiot i zadania pedagogiki społecznej; nowe wyzwania wobec potrzeb społecznych.
2. Prekursorzy zachodniej i rodzimej pedagogiki społecznej.
3.Koncepcje środowiska w pedagogice społecznej; koncepcja kręgów środowiskowych.
4. Elementarne środowiska wychowawcze w polskiej pedagogice społecznej.
5.Metody pracy w pedagogice społecznej.
6.Diagnozowanie w pedagogice społecznej; elementarne zasady metodologiczne; diagnoza rozwinięta.
7.Koncepcja wsparcia społecznego i "spirali życzliwości - od wsparcia do samodzielności"; rodzaje wsparcia
 

2. PRZEDMIOTY ZWIĄZANE ZE SPECJALNOŚCIĄ:
 
Dla specjalności: Pedagogika resocjalizacyjna i Terapia Pedagogiczna
a) Patologie społeczne
1. Wymień i omów rodzaje przemocy.
2. Wyjaśnij mechanizm powstawania podkultur dewiacyjnych.
3. Podaj definicję i wymień wskaźniki nieprzystosowania społecznego.
4. Wymień przejawy agresji i autoagresji.
 
b) Psychologia penitencjarna
5. Psychologiczne następstwa izolacji więziennej.
6. Sposoby przystosowania się człowieka do warunków więziennych.
7. Charakterystyka aspektów środowiska więziennego jako źródła stresu psychologicznego.
8. Charakterystyka przyczyn i sposobów rozumienia zjawiska frustracji.
9. Omów znaczenie oddziaływań terapeutycznych na skazanych.
 
c) Współczesne koncepcje i systemy resocjalizacji
10. Zdefiniuj  pojęcie resocjalizacji oraz resocjalizacji jako bloku systemowego ?
11. Wymień i omów  środki i formy oddziaływań w resocjalizacji.
12. Jakie kryteria należy stosować przy ocenie efektywności resocjalizacyjnej ?
13. Jakie są najważniejsze cele i metody resocjalizacji ?


Dla specjalności: Wychowanie Przedszkolne i Edukacja Wczesnoszkolna oraz Terapia Pedagogiczna

a) Psychologia rozwoju człowieka – fazy początkowe
1. Rozwój mowy.
2. Rozwój fizyczny i motoryczny.
3. Rozwój inteligencji wg Piageta.
4. Rozwój moralny wg Kolberga i Piageta.
5. Rozwój psychospołeczny wg Eriksona.
6. Zabawa i rysunek w rozwoju dziecka.
7. Dojrzałość szkolna.
8. Przyczyny i fazy niepowodzeń szkolnych.

b) Metodyka pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym
9. Rodzaje i funkcje zabaw (wg wybranego kryterium), przykładowe propozycje działań
10. Wyjaśnienie związku zachodzącego pomiędzy postawą nauczyciela a aktywnością dziecka
11. Podział metod i form pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnymi krótka ich charakterystyka
12. Formy organizacyjne i formy pracy w przedszkolu.
13. Jakie są zadania nauczyciela przedszkola w zakresie organizowania przestrzeni edukacyjnej?