Zagadnienia egzaminacyjnena egzamin dyplomowy - Pedagogika I stp.
ZAGADNIENIA EGZAMINACYJNE NA EGZAMIN DYPLOMOWY
a) Podstawy pedagogiki 1. Co stanowi przedmiot badań pedagogiki jako nauki teoretycznej, praktycznej i empirycznej? 2. Związek wychowania z celami i wartościami. 3. System podstawowych pojęć pedagogiki. 4. Założenia pedagogiki naturalistycznej. 5. Założenia pedagogiki psychologicznej. 6. Założenia pedagogiki socjologicznej. 7. Założenia pedagogiki kultury.
b) Teoretyczne podstawy wychowania 8. Definicje wychowania ze względu na jego charakter, funkcje i znaczenie w życiu człowieka 9. Cele wychowania. Kontrowersje wokół celów wychowania. 10. Idea podmiotowości w wychowaniu. 11. Proces samowychowania – istota, struktura, właściwości. 12. Wychowanie a socjalizacja - pojęcia, istotne różnice. 13. Pedagogika niedyrektywna, pedagogika Gestalt, pedagogika radyklanego humanizmu – porównanie 14. Pedagogika ponowoczesności/ postmodernizmu – charakterystyka
c) Dydaktyka ogólna 15. Dokonaj charakterystyki ogniw procesu kształcenia. 16. Omów zasady dydaktyczne (wg wybranego przez siebie autora). 17. Scharakteryzuj tradycyjne i współczesne teorie doboru i układu treści kształcenia. 18. Przedstaw metody nauczania i dokonaj ich charakterystyki. 19. Omów formy organizacyjne procesu kształcenia. 20. Przedstaw rolę środków dydaktycznych oraz ich podział. 21. Dokonaj charakterystyki przyczyn trudności i niepowodzeń szkolnych. 22. Scharakteryzuj trzy wybrane przez siebie inteligencje wielorakie oraz wskaż, jakie jest ich znaczenie dla procesu kształcenia.
d) Socjologia wychowania 23. Proces socjalizacji, pojęcie, rodzaje. 24. Pojęcie i funkcje rodziny. 25. Przemiany współczesnej rodziny i ich determinanty. 26. Relacje między wychowaniem a nauczaniem. 27. Ukryty program w funkcjonowaniu szkoły.
e) Pedagogika społeczna 28. Geneza i warunki rozwoju polskiej pedagogiki społecznej. 29. Prekursorzy zachodniej i rodzimej pedagogiki społecznej. 30. Koncepcje środowiska w pedagogice społecznej; koncepcja kręgów środowiskowych. 31. Elementarne środowiska wychowawcze w polskiej pedagogice społecznej. 32. Metody pracy w pedagogice społecznej. 33. Diagnozowanie w pedagogice społecznej; elementarne zasady metodologiczne; diagnoza rozwinięta. 34. Koncepcja wsparcia społecznego i "spirali życzliwości - od wsparcia do samodzielności"; rodzaje wsparcia.
2. PRZEDMIOTY ZWIĄZANE ZE SPECJALNOŚCIĄ:
Dla specjalności: Pedagogika Opiekuńczo –Wychowawcza
b) Psychoterapia i socjoterapia w pracy opiekuńczo- wychowawczej
9. Obserwacja - wymień warunki dobrej obserwacji. 10. Jakie kompetencje powinien posiadać diagnosta? 11. Wymień metody i techniki diagnostyczne i scharakteryzuj jedną z nich.
12. Podaj kilka przykładów czynników dezorganizujących wychowanie w rodzinie. 13. Z jakimi dyscyplinami naukowymi najściślej związana jest pedagogika opiekuńcza? 14. Wymień trzy poglądy Janusza Korczaka dotyczące wychowania 15. Scharakteryzuj dwie wybrane przez siebie postawy rodzicielskie wg Marii Ziemskiej.
16. Omów na podstawie ”analizy transakcyjnej” rolę nauczyciela i role pedagoga w poradnictwie pedagogicznym. 17. Omów podstawy terapii dyslekcji i terapii ADHD
Dla specjalności: Psychopedagogika z coatchingiem edukacyjnym
1. Wskaż podstawowe problemy wymagające diagnozy oraz podejmowania działań wychowawczych. 2. Wymień (omów)jedną wybraną metodę, technikę stosowaną w diagnozie psychopedagogicznej. 3. Określ przedmiot, cel i funkcje diagnozy.
4. Poradnictwo indywidualne w oparciu o „analizę transakcyjną”. 5. Organizacja przestrzeni poziomej w poradnictwie grupowym. 6. Dialog motywacyjny, omów 5 umiejętności dialogu.
c. Pedagogika opiekuńcza
7. Podaj kilka przykładów czynników dezorganizujących wychowanie w rodzinie. 8. Z jakimi dyscyplinami naukowymi najściślej związana jest pedagogika opiekuńcza? 9. Wymień trzy poglądy Janusza Korczaka dotyczące wychowania. 10. Scharakteryzuj dwie wybrane przez siebie postawy rodzicielskie wg Marii Ziemskiej.
d. Super wizja w coachingu 11. Opisz i scharakteryzuj metodę GROW 12. W jaki sposób coach może wykorzystać pracę z metaforą? 13. Wymień i scharakteryzuj znane Ci metody pracy coacha
e. Wybrane problemy coachingu edukacyjnego
14. Scharakteryzuj czym jest cel SMART, podaj 1 przykład celu SMART. 15. Czym jest FUO/FUKO? 16. Czym jest analiza SWOT i jak można ją wykorzystać w pracy z uczniem.
f. Projektowanie programów profilaktycznych i terapeutycznych 17. Wymień i scharakteryzuj poziomy profilaktyki. 18. Wymień co najmniej 3 narzędzia wykorzystywane w diagnozie na potrzeby konstruowania programów profilaktycznych i terapeutycznych. Omów jedno z nich. 19. Podaj jaka jest różnica pomiędzy programem profilaktycznym a terapeutycznym. |