X
W ramach naszego serwisu internetowego stosujemy pliki cookies. Używamy cookies, żeby zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy korzystają z witryny i dostosować ją tak, aby korzystanie z niej było dla nich przyjemniejsze i ciekawsze. Stosujemy cookies także w celach statystycznych. W każdej chwili mogą Państwo zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies w ustawieniach przeglądarki. Korzystanie z naszego internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. ZAMKNIJ

Zagadnienia egzaminacyjnena egzamin dyplomowy - Pedagogika I stp.

ZAGADNIENIA EGZAMINACYJNE NA EGZAMIN DYPLOMOWY
DLA KIERUNKU PEDAGOGIKA ( rok naboru 2022-2023 )

  1. PRZEDMIOTY PODSTAWOWE

a) Podstawy pedagogiki

1. Co stanowi przedmiot badań pedagogiki jako nauki teoretycznej, praktycznej i empirycznej?

2. Związek wychowania z celami i wartościami.

3. System podstawowych pojęć pedagogiki.

4. Założenia pedagogiki naturalistycznej.

5. Założenia pedagogiki psychologicznej.

6. Założenia pedagogiki socjologicznej.

7. Założenia pedagogiki kultury.

 

b) Teoretyczne podstawy wychowania

8. Definicje wychowania ze względu na jego charakter, funkcje i znaczenie w życiu człowieka

9. Cele wychowania. Kontrowersje wokół celów wychowania.

10. Idea podmiotowości w wychowaniu.

11. Proces samowychowania – istota, struktura, właściwości.

12. Wychowanie a socjalizacja - pojęcia, istotne różnice.

13. Pedagogika niedyrektywna, pedagogika Gestalt, pedagogika radyklanego humanizmu – porównanie

14. Pedagogika ponowoczesności/ postmodernizmu – charakterystyka 

 

c) Dydaktyka ogólna

15.  Dokonaj charakterystyki ogniw procesu kształcenia.

16.  Omów zasady dydaktyczne (wg wybranego przez siebie autora).

17. Scharakteryzuj tradycyjne i współczesne teorie doboru i układu treści kształcenia.

18. Przedstaw metody nauczania i dokonaj ich charakterystyki.

19. Omów formy organizacyjne procesu kształcenia.

20. Przedstaw rolę środków dydaktycznych  oraz ich podział.

21. Dokonaj charakterystyki przyczyn trudności i niepowodzeń szkolnych.

22. Scharakteryzuj trzy wybrane przez siebie inteligencje wielorakie oraz wskaż, jakie jest ich znaczenie dla procesu kształcenia.

 

d) Socjologia wychowania   

23. Proces socjalizacji, pojęcie, rodzaje.

24. Pojęcie i funkcje rodziny.

25. Przemiany współczesnej rodziny i ich determinanty.

26. Relacje między wychowaniem a nauczaniem.

27. Ukryty program w funkcjonowaniu szkoły.

 

e) Pedagogika społeczna  

       28. Geneza i warunki rozwoju polskiej pedagogiki społecznej.

       29. Prekursorzy zachodniej i rodzimej pedagogiki społecznej.

       30. Koncepcje środowiska w pedagogice społecznej; koncepcja kręgów środowiskowych.

               31. Elementarne środowiska wychowawcze w polskiej pedagogice społecznej.

               32. Metody pracy w pedagogice społecznej.

               33. Diagnozowanie w pedagogice społecznej; elementarne zasady metodologiczne; diagnoza rozwinięta.

              34. Koncepcja wsparcia społecznego i "spirali życzliwości - od wsparcia do samodzielności"; rodzaje wsparcia.

 

 

 

2. PRZEDMIOTY ZWIĄZANE ZE SPECJALNOŚCIĄ:

 

Dla specjalności: Pedagogika Opiekuńczo –Wychowawcza

 

  1. Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej
  1. Formy i metody opieki nad dzieckiem.
  2. Cechy osobowościowe nauczyciela, wychowawcy, opiekuna.
  3. Najistotniejsze problemy opieki w polskich placówkach opiekuńczo - wychowawczych.
  4. Warsztat pracy pedagoga. Związki rodziny, szkoły i środowiska lokalnego w opiece nad dzieckiem.

 

        b) Psychoterapia i socjoterapia w pracy opiekuńczo- wychowawczej

  1. Wyjaśnij pojęcie socjoterapii oraz wymień i scharakteryzuj jej cele.
  2. Metody i techniki socjoterapii najczęściej stosowane w pracy z dziećmi.
  3. Wymień i krótko scharakteryzuj etapy zawierania kontraktu terapeutycznego wg Johna Enright’a.
  4. Wymień rodzaje zmian możliwych do osiągnięcia w psychoterapii.

 

  1. Diagnoza pedagogiczna w pracy opiekuńczo -wychowawczej

         9.  Obserwacja - wymień warunki dobrej obserwacji. 

         10.  Jakie kompetencje powinien posiadać diagnosta?

         11.  Wymień metody i techniki diagnostyczne i scharakteryzuj jedną z nich.

 

  1. Pedagogika opiekuńcza

12.  Podaj kilka przykładów czynników dezorganizujących wychowanie w rodzinie.

13.  Z jakimi dyscyplinami naukowymi najściślej związana jest pedagogika opiekuńcza?

        14.  Wymień trzy poglądy Janusza Korczaka dotyczące wychowania

        15. Scharakteryzuj dwie wybrane przez siebie postawy rodzicielskie wg Marii Ziemskiej.

 

 

  1. Poradnictwo pedagogiczne

16. Omów na podstawie ”analizy transakcyjnej” rolę nauczyciela i role pedagoga w poradnictwie pedagogicznym.

17. Omów podstawy terapii  dyslekcji i terapii ADHD

 

 

Dla specjalności: Psychopedagogika z coatchingiem edukacyjnym

 

  1. Diagnoza i terapia psychopedagogiczna

1. Wskaż podstawowe problemy wymagające diagnozy oraz podejmowania działań wychowawczych.

2. Wymień (omów)jedną wybraną metodę, technikę stosowaną w diagnozie psychopedagogicznej.

3. Określ przedmiot, cel i funkcje diagnozy.

 

  1. Poradnictwo indywidualne i grupowe

4. Poradnictwo indywidualne w oparciu o „analizę transakcyjną”.

5. Organizacja przestrzeni poziomej w poradnictwie grupowym.

6. Dialog motywacyjny, omów 5 umiejętności dialogu.

 

c. Pedagogika opiekuńcza

 

7. Podaj kilka przykładów czynników dezorganizujących wychowanie w rodzinie.

8. Z jakimi dyscyplinami naukowymi najściślej związana jest pedagogika opiekuńcza?

9. Wymień trzy poglądy Janusza Korczaka dotyczące wychowania.

10. Scharakteryzuj dwie wybrane przez siebie postawy rodzicielskie wg Marii Ziemskiej.

 

d. Super wizja w coachingu

11. Opisz i scharakteryzuj metodę GROW

12. W jaki sposób coach może wykorzystać pracę z metaforą?

13. Wymień i scharakteryzuj znane Ci metody pracy coacha

 

e. Wybrane problemy coachingu edukacyjnego

 

14. Scharakteryzuj czym jest cel SMART, podaj 1 przykład celu SMART.

15. Czym jest FUO/FUKO?

16. Czym jest analiza SWOT i jak można ją wykorzystać w pracy z uczniem.

 

f. Projektowanie programów profilaktycznych i terapeutycznych

17. Wymień i scharakteryzuj poziomy profilaktyki.

18. Wymień co najmniej 3 narzędzia wykorzystywane w diagnozie na potrzeby konstruowania programów profilaktycznych i terapeutycznych. Omów jedno z nich.

19. Podaj jaka jest różnica pomiędzy programem profilaktycznym a terapeutycznym.